Owoce i warzywa: gdzie kupować? Jak przechowywać? Gdzie są najtańsze?

Owoce i warzywa: gdzie kupować? Jak przechowywać? Gdzie są najtańsze?

Kupuj w warzywniaku zamiast w supermarkecie

W każdym supermarkecie mamy do wyboru mnóstwo warzyw. Musimy jednak liczyć się z tym, że wyłożone warzywa i owoce nie są takie świeże na jakie wyglądają. Dlaczego warto kupować warzywa na straganie i w osiedlowym warzywniaku?

  • Większość owoców i warzyw oferowanych w hipermarketach jest importowanych z Zanim trafią na sklepowe półki przebywają setki lub tysiące kilometrów. Produkty podczas takiej podróży mogą stracić wiele cennych składników odżywczych i stracić na smaku.Zamiast kupować produkty importowane z innych krajów, lepiej wybierać te sezonowe z krajowej produkcji, ponieważ są dopiero co zebrane i nie ucierpiały na długoczasowym transporcie do sklepu czy supermarketu. Owoce importowane z innych krajów często są bardzo wcześnie zebrane, by dojrzały w trakcie transportu.
  • W warzywniaku znajdziemy sezonowe warzywa z kraju, które są zbierane gdy dojrzeją i są przechowywane w naturalny sposób, dzięki czemu zachowują więcej wartości odżywczych. Na straganach często są oferowane owoce, które mają tylko jeden dzień ważności.warzywniak
  • Mają lepsze właściwości organoleptyczne. Jeśli chodzi o dorodność owoców i warzyw zawsze będą zdrowsze te, które dojrzewają w warunkach naturalnych niż te, które zanim trafią do sprzedaży są przechowywane w chłodniach. Dojrzewając w chłodniach, tracą swoje właściwości organoleptyczne.
  • Sieciowe sklepy handlowe mają bardziej złożone kanały dystrybucji (nie wiemy w jakich warunkach były transportowane produkty). Ponadto zawsze kierują się oszczędnością kosztów przed jakością ( tu pojawiają się wątpliwości dotyczące warunków składowania produktów).
  • Kupując na osiedlowym targu i w sklepach wspieramy lokalną gospodarkę.

Dlaczego warto kupować warzywa i owoce sezonowe?

  • Świerze warzywa i owoce są zancznie smaczniejsze.
  • Mają więcej składników odżywczych.
  • Są tańsze.
  • Dostępne w sklepach warzywa niesezonowe poddawane są różnym procesom chemicznym: są podmrażane, woskowane lub kąpane w specjalnych roztworach.

Które warzywa jeść zimą, a które jesienią?

Jeśli mamy wątpliwości, które warzywa są sezonowe, najlepiej zapytać o to wprost osobę obsługującą w sklepie.

  • W okresie zimowym z polskich roślin na naszym stole powinny pojawić się: ziemniaki, marchewki, korzenie pietruszki, korzenie pasterniaku, selery, buraki, kapusty, brukselki, kalafiory, pory, cykorie, rzepy, brukwie i topinambury.
  • Sezonowe owoce i warzywa, które warto spożywać jesienią: granat, żurawina, bakłażan, boćwina, brokuły, brukselka, buraki, cukinia, cykoria, dynie, fenkuł, kalafior, kalarepa, kapusta, karczochy, kukurydza, marchewka, ogórek, papryka, Pasternak, pietruszka, por, roszponka,rukola, czarna rzodkiew, seler, szczaw, szpinak, ziemniaki.

 

Co niszczy owoce i warzywa?

jak-przechowywac-warzywaZbliżają się wakacje i wkrótce będziemy mogli kupić świeże krajowe owoce, dostępne tylko przez krótki okres letni. Sprawdźmy jak przedłużyć ich świeżość, jak przygotować by nie straciły swoich wartości odżywczych, i co je niszczy.

  • Wysoka temperatura i wilgoć.

Wysoka temperatra i wilgoć są doskonałymi pożywkami dla rozwoju chorobotwórczych bakterii, grzybów i pleśni, na świeżych warzywach i owocach. Najbardziej rozpowszechnione są czarne pleśnie, które rozwijają się w wilgotnych, pozbawionych tlenu warunkach – czarna narośl, która może doprowadzić do zatrucia.

  • Przechowywanie w plastikowych torebkach.

Przetrzymywanie owoców i warzyw w plastikowych pojemnikach i woreczkach, dodatkowo w wyższej temperaturze także sprzyja rozwojowi bakterii. Sam plastik jest często słabej jakości i zawiera trujące i składniki które przenikają i odkładają się w przechowywanych w nich produkty. najmniej korzystnym sposobem przechowywania żywności są torebki foliowe bez dziurek, ponieważ nie przepuszczają powietrza i stwarzają dogodne warunki dla rozwoju drobnoustrojów.

  • Zbyt długie przechowywanie.

Dużo witamin nie lubi kontaktu z tlenem. Im dłużej przechowuje się produkty, tym większe są straty cennych składników na skutek utleniania. Lepiej kupować mniejsze ilości owoców i spożywać je tego samego dnia.

  • Słońce.

Światło niszczy zawarte w owocach i warzywach witaminy, które nie są odporne na działanie promieni UV. Wystawione na słońce warzywa więdną ( szczególnie te liściaste) i tracą swoje właściwości organoleptyczne.

  • Zbyt wczesne umycie.

Przechowujmy warzywa w takiej postaci, w jakiej przynieśliśmy ze sklepu do domu.

Owoce i warzywa należy myć bezpośrednio przed spożyciem, co pozwoli dłużej zachować ich właściwości organoleptyczne. Kontakt z wodą powoduje, że szybciej puszczają sok, zaczynają gnić i tracą aromat.

  • Długie siekanie nożem.

Najwięcej witamin zachowują warzywa i owoce jedzone na surowo i w całości. Im drobniej je kroimy, tym więcej tracą cennych składników. Jeśli chcemy je zetrzeć, najlepiej wybrać do tego tarkę plastikową. Jeśli chodzi o liście na przyklad sałaty powinno się je rwać palcami, a nie kroić metalowym nożem.

  • Długie gotowanie warzyw

Wysoka temperatura powoduje duże straty witamin. Najwięcej witamin mają warzywa czy owoce surowe lub krótko gotowane, dlatego należy unikać długiego duszenia potraw. Dla przykładu gotowane owoce tracą aż 75 procent swoich witamin.

gdzie-najtansze-warzywaWarzywa najlepiej podawać lekko twarde, czyli al dente, niż rozgotowane. Jeśli gotujesz warzywa najlepiej gotuj je w całości, im bardziej rozdrobnione, tym więcej ucieknie z nich witamin. By witaminy niewyparowały zaleca się gotowanie w garnku z przykrywką, w szybkowarze lub na sitkach na parze.

  • Długie smażenie.

Wybiererz zamiast smażenia – pieczenie. Warzywa pieczone w piekarniku są znacznie zdrowsze od smażonych. Jeśli wybieramy patelnię, smażmy na małej ilości tłuszczu, często mieszając, przez co skrócimy proces smażenia.

Gdzie przechowywać owoce i warzywa?

  • W lodówce.

W lodówce na najniższej półce lub w dolnej szufladzie najlepiej przechowywać warzywa o dużej zawartości wody (ogórki, kalarepa, rzodkiewka i papryka). Także sałatę, koperek i natkę pietruszki, które warto dodatkowo owinąć w zwilżone wodą ręczniki kuchenne.

  • W zamrażarce.

Zamrożone owoce i warzywa zachowują najwięcej składników odżywczych – więcej niż konserwowanie, suszenie czy wekowanie. Natkę pietruszki i koperek warto drobno posiekać i zamrozić w specjalnym plastikowym pojemniku. Dzięki czemu skorzytsamy z nich w dowolnej chwili dodając do gorących potraw.

  • W kuchni.

Pomidory lubią temperaturę pokojową, w chłodnym i wilgotnym środowisku tracą swoją jędrność i zmieniają smak. .

  • W piwnicy.

W piwnicy najlepiej przechowywać warzywa okopowe: marchewkę, pietruszkę, seler i ziemniaki. Chłód panujący w piwnicy pozwala dłużej zachować wilgotność warzyw, a mrok zabezpiecza je przed utratą witaminy C.

Gdzie kupimy najtaniej?

  • Na osiedlowym straganie po południu. Po godzinie 15:00 sprzedawcy owoców na bazarach obniżają ceny tych produktów, które nie mogą leżeć dłużej niż jeden dzień.
  • W supermarkecie? W zależności od sieci i lokalizacji za ziemniaki, pomidory, paprykę czerwoną i pieczarki (ceny za kilogram) zapłacimy od 11,90 zł w Auchan w Trójmieście do 26,13 zł w lubelskim sklepie E. Leclerc. Dla porównania poniżej tabela zestawiająca ceny za 1 kg bananów z różnych hipermarketów.

gdzie-najtansze-owoce

Źródło: Handel.pl, Gazeta Prawna, Nestle Polska