Rower górski, czy MTB? Przewodnik od A do Z jak kupować

Rowery od początku swojej historii przeszły głęboką metamorfozę. Jeszcze do niedawna można było jeździć na takich, które były albo bez przerzutek, albo z cienkimi oponami. O samym ściganiu nie wspominając – nikt nie myślał wcześniej, że poza asfaltem, po którym przejeżdżał Wyścig Pokoju, czy Grody Piastowskie można wjechać w inne ścieżki. Obecnie kolarstwo górskie, ponieważ tak fachowo powinniśmy go nazywać, na stałe zapisało się w naszym życiu. Powstają nowe modele, z każdym rokiem coraz bardziej udoskonalane, a także są dostępne w różnym przedziale finansowym.

Czym się różni rower MTB od górskiego?

Przede wszystkim zauważysz, że ceną. Praktycznie rower za kilkaset złotych już można nazwać górskim. Jednak zakup w tym przedziale kwotowym będzie skutkował szybkim zniszczeniem sprzętu, bowiem nie nadają się one kompletnie do jazd w ciężkich warunkach. Typowe rowery górskie z marketu są obciążone wadami fabrycznymi oraz wątpliwej jakości wykonaniem, więc lepiej abyś nie wybierał takiego urządzenia. Według niektórych jest ono uniwersalne, więc przeznaczone do każdego terenu. Owszem nada się na codziennie dojazdy do pracy, ewentualnie jakąś wycieczkę poza miasto. Tylko po co? W tym wypadku lepiej skupić się na zakupie typowego miejskiego pojazdu. Co innego, jeśli swoją aktywność wiążesz z ciężkimi i kamienistymi drogami, karkołomnymi zjazdami, które są naszpikowane korzeniami i skałami. W tym przypadku rower MTB jest typowym pojazdem, który nadaje się w ciężkie górskie tereny.

Wyposażenie rowerów oraz materiał, z których zostały wykonane

Tu dochodzimy do sedna sprawy, ponieważ wszystko zależy do kwoty, jaką przeznaczymy na nasz sprzęt. Najtańsze zostaną wykonane ze stali, co przełoży się na ich wagę, a osprzęt pozostawi wiele do życzenia. Najprawdopodobniej nie będzie to żadna znana firma. W miarę podnoszenia naszych finansów przejdziemy przez rowery stworzone z aluminium, a zatem będą lżejsze, a za osprzęt odpowie producent, który na rynku rowerowym zjadł tzw. zęby. Rowery ze średniej i wyższej półki będą bogatsze o np.: amortyzator powietrzny, a nawet rama może być już wykonana z carbonu. Dzięki dobrej amortyzacji jesteśmy w stanie bez bólu nadgarstków przejechać w różnych warunkach. Spoglądając na hamulce od razu powinien Ci się rzucić obraz najtańszych szczękowych V-brake. Za mniej niż 1500 zł ciężko będzie znaleźć osprzęt tarczowy. Z tego powodu należy liczyć się z tym, że w razie błota nie dadzą rady hamować. Na koniec zapoznaj się z najbardziej prozaiczną rzeczą jaką jest siodełko. Fabryczne nigdy nie będzie odpowiednio dopasowane chociażby do Twojej anatomii. Najlepiej, aby miało w sobie żel, które nie tylko dopasuje się, ale także weźmie na siebie część amortyzacji.

Geometria rowerów górskich

Warto podkreślić, że w geometrii sprzętów MTB nie chodzi wcale o rurki, czy to jak rama wygląda. Owszem stwierdzisz, że może i ma ciekawy wzór i wykończenie, ale schody zaczną się gdy wsiądziesz na rower i okaże się, że jego wymiary oraz to jak jeździ niekoniecznie pasują do Twojej sylwetki. Najważniejszym punktem jest długość rury podsiodłowej oraz kąt główki ramy. Większy spowoduje wyczulenie sprzętu na ruch kierownicą. Do tego warto byś sprawdził kąt rury podsiodłowej w celu skontrolowania Twojego punktu ciężkości, a długość górnej rury odpowie za sylwetkę. Dłuższa sprawi, że będzie ona bardziej sportowa. Długość tylnych widełek pozwoli na dopasowanie w sferze zwinności, stabilności, czy prędkości. Na koniec warto byś zmierzył długość swojej nogi od krocza do śródstopia, a wynik podzielił przez wartość cali. To pozwoli na dopasowanie ramy do budowy ciała. Nigdy nie wolno sugerować się tym, że osoba o podobnej posturze jeździ na takim rozmiarze i sobie chwali. Każdy z nas ma inną anatomię.

Przeznaczenie roweru górskiego/MTB. Na jakie tereny?

Jego przeznaczeniem jest jazda w ciężkim terenie i warunkach. Grube opony z agresywnym bieżnikiem założone na koła 26’’, 27,5’’, czy zgodnie z obecną modą na 29’’ z powodzeniem radzą sobie z każdą nawierzchnią. Szutry, górskie ścieżki, błoto, kamienie i korzenie to idealne podłoże dla roweru MTB. Przyczepność zapewni również waga roweru, ponieważ w zależności od ceny będzie ona różnią. Waha się między 7 kg, a nawet 18kg. To co warte jest podkreślenia to fakt, że sprzęt MTB jest tworzony z myślą o amortyzacji. Tu wybierzemy model idealny dla siebie. Od typowego sztywniaka z jednym amortyzatorem ( sprężynowym lub powietrznym), aż po tzw. fulla, który zapewni nam wygodę za pomocą tylnej amortyzacji.

Ceny rowerów

Przedział cenowy rowerów jest bardzo zróżnicowany. Praktycznie rower, który nazwiemy górskim znajdziemy już za kilkaset złotych. Jeżeli jednak chcesz trochę bardziej wejść w ten sport, ewentualnie wystartować w zorganizowanych zawodach, to najlepiej jest wybrać rower już powyżej tysiąca złotych, który produkuje sprawdzona firma rowerowa. Można wybierać pomiędzy naszymi rodzimymi, słowackimi, czeskimi, czy amerykańskimi. Jeśli jesteś osobą, która ma w planach wyjazdy na maratony rowerowe o kilometrażu dłuższym niż 20 km to warto zainwestować w rower powyżej trzech tysięcy złotych, który będzie posiadać już amortyzator powietrzny, koła 29 cali, a budowa pozwoli na wygodne przemierzanie zróżnicowanych odcinków.

Szybka pożyczka na rower

Potrzebujesz szybkiej pożyczki na rower lub inny sprzęt sportowy? Wejdź na Monedo Now i dopasuj pożyczkę do Twoich potrzeb.