Jak jeść poza domem zdrowo i tanio - Monedo blog

Jak jeść poza domem zdrowo i tanio

Wielu Europejczyków i coraz więcej Polaków, prowadzi zbyt zajęty tryb życia, aby móc zrobić zakupy, wrócić do domu odpowiednio wcześnie i ugotować zdrowy posiłek.

Coraz dłuższe godziny pracy, wyjazdy firmowe, spotkania po godzinach i presja związana z koniecznością zrealizowania celów powierzonych przez szefa, powodują, że coraz częsciej decydujemy się na jedzenie poza domem. A w praktyce z własnych obserwacji wygląda to mniej więcej tak:

  • Śniadanie jemy w drodze do pracy. Często jesto to zakupiona w kiosku po drodze drożdżówka.
  • Jeszcze częściej w ogóle nie jemy śniadań bo nie mamy na nie czasu.
  • Zdaża się nam kupić kanapkę w biurowym bufecie.
  • Obiady jemy w pobliskiej kawiarni lub zabiermay ze sobą na wynos.
  • Zadzwonimy po pizzę, gyrosa itp.
  • Zalejemy wrzątkiem “gorący kubek”
  • Zawsze w drodze do domu możemy zajechać do Mc Drive`a po jakiegoś hamburgera

 

jak-zdrowo-jeść-w-pracyIm częsciej odżywiamy się poza domem, tym bardziej powinniśmy zwracać uwagę na to, co jemy

Kluczem do zdrowego odżywiania jest świadomość tego co jemy i odpowiedni dobór posiłków. Poniżej kilka wskazówek, które pomogą dobrać dania i żyć w zgodzie ze swoim organizmem czyli po prostu zdrowiej.

Rozmiar ma znaczenie
Bardzo często porcje serwowane w restaruacjach są duże i obfite. Im większy będzie talerz z danym posiłkiem tym istnieje większe prawdopodobieństwo tego, że zjemy więcej niż to konieczne.
Sam fakt, że zapłaciliśmy za jedzenie, często powoduje, że chcemy dokończyć całą potrawę „żeby się nie zmarnowało”.

Jak temu zaradzić?

  • zdrowo-poza-domemMożemy poprosić o większą porcję warzyw, w ten sposób najemy się tak samo, ale spożyjemy dużo mniej kalorii.
  • Naucz się dostrzegać moment, w którym twój organizm wysyła ci informację, że ma już dosyć, że jesteś już najedzony
  • Zostaw resztę jedzenia, zawsze możesz poprosić obsługę, by zapakowała resztki na wynos
  • Jeśli chcesz zamówić przystawki i deser, zamówcie je z przyjaciółmi na środek, podzielcie się

Spożywaj 5 porcji warzyw i owoców dziennie.
Codziennie powinniśmy spożyć przynajmniej 5 porcji warzyw i owoców. Pamietajmy o tym także jedząc poza domem. To nie jest takie trudne. Zamów na przykład:

  • Na śniadanie kanapki z ogórkiem, pomidorem i sałatą, albo jogurt z owocami, najlepiej świeżymi
  • Na lunch zamów sałatkę
  • Na obiad poproś zupę warzywną i surówki
  • Deser może składać się z sezonowych owoców, koktajli czy szarlotki
  • Popij wodą z cytryną, sokiem ze świeżych owoców
  • A gdy dopadnie cię niespodziewana ochota na jakąś przekąskę, zamiast batona sięgnij po jabłko, marchewkę. Jeśli już nie możesz się oprzeć batonowi, wybierz takiego z muesli.

Zadbaj o jakość

Czerwone mięso takie jak wołowina czy jagnięcina, jest dobrym źródłem żelaza, podobnie jak kaczki. Jednak ten rodzaj mięsa może być bardzo tłusty. Poproś więc o mniej tłuste kawałki, zawsze możesz je odkroić lub poproś mięso z grilla lub patelni. Wybierz kurczaka i indyka, które mają chude mięso.

Jedz rybę

Ryba to dobry wybór. Mieszkamy w nadmorskim kraju a mimo tego spożywamy niewystarczjące ilości ryb. Wybierz z menu tłuste ryby takie jak łosoś, sardynki, tuńczyk czy makrela, ponieważ są bogate w kwasy omega-3. Wspomniane kwasy tłuszczowe powinny obowiązkowo znaleść się w naszej diecie.

Większość z nas nie potrafi przygotwać potraw z ryb, dlatego wykorzystajmy to, idąc do restauracji.

tanie-i-zdrowe-jedzenieZamiast frytek gotowane ziemniaki

Wybierz ryż lub ziemniaki gotowane, zamiast frytek. Jeśli naprawdę chcesz, posmaruj chleb masłem, ale z umiarem. Wybierz margarynę, ma zdrowsze kwasy tłuszczowe niż masło. Co do sosów do makaronów, lepsze są na bazie pomidorów, niż te zawierające śmietanę.

Wybierz oliwę zamiast sosów

Zawsze należy spróbować posiłek zanim dodamy sól i inn przyprawy, na pewno szef kuchni przyprawił już wcześniej potrawy.
Poproś by sosy podano oddzielnie- w ten sposób dodasz go tyle ile chcesz, najlepiej nie za dużo.
Najzdrowsze dressingi do sałatek są z oliwy z oliwek, rzepaku lub orzecha, ponieważ są one bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, na pewno zdrowsze od majonezu czy kremowych sosów.

Spożywaj z umiarkowaniem jaja i produkty mleczne

Jaja i produkty mleczne, takie jak sery, mleko i jogurt są bardzo pożywne, ale podobnie jak mięso, najlepiej gdy są spożywane w małych ilościach. Dlatego jedz dania z serem i jajami z umiarem, najlepiej jako przystawka, a nie danie główne.
Jeśli masz ochotę zamówić na śniadanie jaja – wybierz tylko jedno jajko zamiast dwóch.
Jeśli obawiasz się o swoje spożycie tłuszczu, zawsze możesz wybrać produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu, np kawę z mlekiem 0,5 %.

Poproszę grochówkę!

Mówi się, że rośliny strączkowe (groch, fasola, soczewica) przedłużają życie. Najczęsciej są zawarte w zupach i dodane do sałatek. Dlaczego więc nie zamówić grochówki na pierwsze danie?

Rośliny strączkowe są doskonałym składnikiem diety, ponieważ, oprócz zapewnienia błonnika, sprawiają, że czujemy się najedzeni, ponieważ organizm trawi je powoli.

Kieliszek dobrego wina

Dla wielu z nas, część przyjemności z jedzenia poza domem to, okazja, aby napić się dobrego wina lub zimnego piwa.
Nie ma w tym nic złego. Wino poprawia trawienie, jednak bardzo łatwo przekroczyć limit.
Dla porównania, dorosłe kobiety nie powinny spożywać więcej niż dwóch napojów alkoholowych dziennie, natomiast mężczyzn trzech. Aby utrzymać spożycie alkoholu w tych granicach, zastąp je szklanką wody czy herbaty.

 

Wymówka „specjalna okazja”

designerskie-pojemniki-na-jedzenieJeśli jemy poza domem regularnie czy z konieczności, mamy tendencje do odpuszczania sobie zasad zdrowego odżywiania, czy wprowadzania diety. Pod przykrywką “wyjątkowej okazji” czy pod hasłem “od jutra” przekładamy kulinarne kaprysy nad zdrowie.

Pamiętajmy, że zdrowy organizm to ogólny bilans, na który wpływają tygodnie i miesiące odpowiedniego odżywiania.

Złe odżywianie jest najczęsciej spowodowane złymi przyzywczajeniami. Dlatego tak ważna jest świadomość wagi zrównoważonej diety i wdrożenie powyższych zasad od zaraz. W końcu jesteś tym co jesz. Jedz z umiarem i ciesz się jedzeniem!

Przynieś ze sobą obiad z domu

Obecnie jest wiele stron internetowych, na których znajdziemy mnóstwo zdrowych i łatwych do przygotowania przepisów kulinarnych. Jest to szczególnie wygodne i inspirujące dla osób, którym brakuje pomysłów na to co ugotować i w dodatku, żeby przygotowane potrawy były dietetyczne i zdrowe. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę słowa: jedzenie do pracy i pojawi się mnóstwo pozycji ze stronami, które opisują jak ugotować praktyczne dania, które są zdrowe i łatwe do zapakowania.

Zamiast obciachowego słoiczka

Oprócz stron kulinarnych istnieją takie, które podają mnóstwo pomysłów na to jak bezproblemowo zabrać ze sobą jedzenie do pracy. Na rynku istnieje także mnóstwo producentów, którzy oferują designerskie pojemniki i torby na przenoszenie żywności.

Zabieranie ze sobą jedzenia z domu, jest na pewno najtańszym wyjściem z sytuacji. Trzeba tylko odpowiednio wcześniej zaplanować jadłospis na tydzień, by nie skończyło się na kanpakach z serem na pierwsze danie i kabanosem na drugie.