Opłaty za autostrady w Polsce: ceny i jak oszczędzać. Odpowiada Monedo

Opłaty za autostrady w Polsce: ceny i jak oszczędzać

Obecnie w Polsce jest czynnych 1552,5 km autostrad. Ich sieć ciągle rośnie i planuje się oddawanie w najbliższych latach kolejnych odcinków. Jeszcze 11 lat temu, kiedy to Polska wchodziła do Unii Europejskiej, mieliśmy zaledwie 470 km autostrad, czyli ponad trzy razy mniej niż obecnie.

Polacy mogą dziś zatem wygodniej i szybciej podróżować po kraju. Muszą się jednak równocześnie liczyć z wcale nie niskimi opłatami za ich użytkowanie. Właśnie pod względem cen za przejazdy autostradami Polska niestety jest w czołówce krajów europejskich. Poniżej przedstawimy jak kształtuje się wysokość tych opłat na poszczególnych odcinkach, a także damy kilka rad, jak oszczędzać jeżdżąc po polskich drogach.

Autostrady w Polsce

Sieć autostrad w Polsce bardzo dynamicznie się w zwiększyła w ciągu ostatniej dekady. Daje to wygodę w podróżowaniu po kraju, ale również zwiększa koszty takich podróży. Na szczęście nie wszystkie autostrady są płatne. A dodatkowo wysokość opłat tych płatnych jest bardzo różna w zależności od odcinka którym jedziemy. W dużym stopniu koszt jaki poniesiemy będzie zależał od tego, kto danym odcinkiem zarządza.

Polskie autostrady mogą być zarządzane na dwa sposoby. Bezpośrednio przez Generalną Inspekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), podlegającą Ministerstwu Infrastruktury, lub przez prywatnych koncesjonariuszy, mających koncesje na ustalony w umowie okres czasu. W tym drugim przypadku opłaty zwykle są wyższe, jako że prywatni inwestorzy chcą nie tylko odzyskać pieniądze włożone w wybudowanie drogi, ale także zarobić na na jej użytkowaniu tyle ile mogą. Oczywiście mogą działać tylko w ramach postanowień umowy spisanej pomiędzy prywatnym koncesjonariuszem a resortem infrastruktury.autostrady-polska-drogi-opłaty-infrastruktura

Na dziś dzień najważniejsze autostrady przecinające nasz kraj to:

  • A1 – z południa na północ, mająca docelowo połączyć granice z Czechami (w Gorczykach) z Trójmiastem.
  • A2 – z zachodu na wschód przez centralną Polskę, mająca docelowo połączyć przejście graniczne z Niemcami (w Świecku) z granicą z Białorusią (w Kukurykach)
  • A4 – z zachodu na wschód przez południe Polski, łącząca przejście graniczne z Niemcami (w Jędrzychowicach) z granicą z Ukrainą (w Korczowej).

Stawki

Każdy z tych szlaków ma zarówno części płatne jak i bezpłatne.

  • Na trasie A1 zapłacimy za przejazd między Toruniem a Gdańskiem (152 km) i jest to koszt to 29,29 zł. Daje to około 0,20 zł za każdy przejechany km.
  • Na trasie A2 zapłacimy za odcinki: Świecko – Nowy Tomyśl (91 km) i jest to koszt 18 zł (0,20 zł za km), Nowy Tomyśl – Konin (150 km) i jest to koszt 51 zł (0,34 zł za km), oraz Konin – Stryków (99 km) i jest to koszt 9,90 zł (0,10 zł za km),
  • Na trasie A4 zapłacimy za przejazd między Wrocławiem i Katowicami (162,4 km) i jest to koszt 16,20 zł (0,10 zł za km), a także za odcinek z Katowic do Krakowa (62 km) i kosztuje 20 zł (0,33 zł za km).

Podsumowując: za przejazd Polskimi autostradami zapłacimy od 10 groszy (właśnie te są zarządzane przez GDDKiA) do nawet 34 groszy za przejechany kilometr.

Jak jest w Europie?

Jak wyglądają ceny opłat za autostrady w Polsce w porównaniu ze stawkami w krajach Europy Zachodniej? Patrząc na średnie stawki: w Irlandii zapłacimy ok autostrady-polska-drogi-opłaty-infrastruktura16 gr za km, w Gracji 25 gr, w Portugalii 26 gr, średnio co najmniej 30gr zapłacimy we Włoszech (30 gr), w Chorwacji (34 gr), Francji (37 gr) i Hiszpanii (38 gr). W innych krajach opłaty są wnoszone na określony czas użytkowania dróg. I tak, u naszych południowych sąsiadów za 10 dni możliwości jazdy po autostradach zapłacimy odpowiednio ok. 40 zł na Słowacji oraz ok. 47 zł w Czechach.

Pamiętać jednak należy, że to jest tylko porównanie ogólne, które nie uwzględnia siły nabywczej obywateli danego kraju. Patrząc w takim ujęciu, przejazd autostradami w Polsce jest jednym z najdroższych w Europie, biorąc pod uwagę odcinki zarządzane przez prywatnych koncesjonariuszy. Równocześnie, należałoby wziąć pod uwagę w takim porównaniu jakość usługi, za którą się płaci. Na przykład, autostrady w Belgii są nieco droższe niż w Polsce, ale wszystkie są oświetlone. W istotny aspekt to także, płynność przy wjeździe na autostradę i zjeździe z niej. W Polsce w weekendy o natężonym ruchu (np. w okresie wakacyjnym) nieraz czekamy w długich kolejkach do bramek, co sprawia, że wielka zaleta jaką daje nam autostrada, czyli szybkość przejazdu, znacznie się obniża.

Kiedy likwidacja bramek?

autostrady-polska-drogi-opłaty-infrastrukturaAby zaoferować kierowcą większą płynność przy wjazdach i zjazdach z autostrady planowane jest zastąpienie bramek, i manualnej płatności, przez elektroniczny pobór opłat. Byłoby to duże ułatwienie dla kierowców, którzy nie musieliby tracić czasu na czekanie do punktu opłat. Byłaby to także oszczędność dla budżetu Państwa, i to wcale nie mała, jako że eksperci oceniają ze wprowadzając taki system teraz można by zaoszczędzić do 2025 roku nawet 15 mld złotych. Kiedy system opłat elektronicznych zostanie wprowadzony na Polskich drogach i jak dokładnie będzie działał? Ministerstwo Infrastruktury nie podaje tu dokładnych informacji. Poprzednia Minister Infrastruktury, Elżbieta Bieńkowska, stawiała za cel wprowadzenie takiego systemu już od 2016 roku. Jednak zmiana na tym stanowisku w wrześniu ubiegłego roku sprawiła, ze projekt zapewne wprowadzany będzie w życie najwcześniej w roku 2017. Co ciekawe, na nowo oddawanych odcinkach autostrad nie budowane są już bramki do poboru opłat, właśnie dlatego, że zakłada się że wkrótce nie będą już przydatne, i nie ma sensu ich budować, żeby zaraz je burzyć.

Jak oszczędzać na autostradach?

Jak pokazano powyżej, jazda autostradami w Polsce nie są rzeczą tanią. Za odcinki zarządzane przez GDDKiA zapłacimy ok. 10gr za kilometr, natomiast za odcinki zarządzane przez prywatnych koncesjonariuszy nawet ponad 30 groszy za kilometr. Poniżej kilka rad, co zrobić aby w tych realiach oszczędzać, i móc przemieszczać się wydać mniej pieniędzy:autostrady-polska-drogi-opłaty-infrastruktura

  • Zawsze można ominąć autostradę i pojechać alternatywną trasą. Jeśli masz czas na nieco dłuższą podróż, poszukaj alternatywnej drogi, sprawdź czy rzeczywiście jazda autostradą jest najlepszym rozwiązaniem.
  • Dobrym sposobem może być ominąć choćby jedną z bramek wjeżdżając na autostradę w punkcie gdzie opłaty nie są pobierane, lub zjeżdżając z niej przed poborem opłat. Oczywiście odbije się to na czasie podróży. I nie na wszystkich odcinkach autostrad jest możliwe, ale na przykład na odcinku Kraków-Katowice można znaleźć wiele możliwości do ominięcia jednej z bramek.
  • Jeśli już jedziesz autostradą, staraj się jechać tak, żeby pojazd spalał mniej paliwa. Jazda na wyższym biegu, sprawi, że możesz zaoszczędzić na paliwie, zwłaszcza na dłuższych trasach.
  • Równocześnie jedź autostradą z równomierną prędkości, bez zmiany z niższych na wyższe obroty, bez przyspieszania. To również pozwoli Ci zaoszczędzić na tankowaniu.