Wzrost popularności wina w Polsce

W ostatnim czasie możemy obserwować wyraźne zmiany w przyzwyczajeniach Polaków, jeśli chodzi o konsumpcję alkoholu. Alkohole tradycyjnie spożywane w Polsce, jak piwo czy wódka, pite są w mniejszych ilościach. Coraz częściej natomiast sięgamy po inne alkohole takie jak: whisky, rum, likiery czy, przede wszystkim, wino.

Analizując zmiany w przyzwyczajeniach i konsumpcji napojów alkoholowych w Polsce, to właśnie wino odnotowuje w ostatnich latach największy wzrost spożycia. Przyjrzyjmy się dokładniej tej sytuacji.

Poniżej znajdziesz też kilka rad, na co zwracać uwagę przy zakupie wina, i jak tanio kupić tanio dobre wino.

Konsumpcja alkoholu w Polsce

Z badań przeprowadzonych przez KPMG, poświęconych rynkowi napojów alkoholowych w Polsce wynika, że największy udział w rynku, jeśli chodzi o sprzedaż alkoholi (wartość) ma piwo: 47%; na kolejnym miejscu plasuje się wódka z udziałem 30,7% w rynku. Sprzedaż wina stanowi natomiast 8,6% rynku. Kolejne pozycje to: likiery i nalewki (5,4%), whisky (4,3%) oraz brandy i koniaki (1,4%).
Zaznaczyć przy tym należy, że ogólna tendencja to odchodzenie od wódki, na rzecz innych, słabszych, alkoholi.

Obecnie aż 73% konsumentów deklaruje regularne spożywanie piwa, natomiast 43% regularne spożywanie wódki.
Jednak kategorie te przeżywają albo wyraźny spadek w sprzedaży (wódka) albo bardzo powolny wzrost (piwo). Zyskują na tym inne alkohole, których sprzedaż wzrasta bardziej dynamicznie. Profil polskiego konsument się zmienia.

Wzrost popularności wina

O ile ciągła popularność piwa i wódki wśród konsumentów w Polsce nikogo dziwić nie może, to ciekawy jest wzrost popularności wina w ostatnich latach w naszym kraju. Obecnie aż 76% konsumentów deklaruje, że pili wino choćby raz w ciągu ostatniego roku, natomiast 45% twierdzi, iż pili kilkukrotnie lub regularnie. Pozycja i spożycie wina w Polsce stale wzrasta.

Spożycie wina w przeliczeniu na mieszkańca jest jednak w Polsce wciąż jest jednak bardzo niskie, w porównaniu do Europy Zachodniej. Polacy piją średnio 3 litry wina na głowę rocznie, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej między 25 a 40 litrów. Przodują w tym Francuzi, Włosi i Hiszpanie.

Wszystko wskazuje jednak na to, że wina będziemy pić coraz więcej. Polacy kupili w roku ubiegłym o około 56% więcej wina niż w roku 2004. Więc zmiany w konsumpcji są spore.

Analitycy przewidują wzrost sprzedaży w tej kategorii w wysokości 7-10 % rocznie w kolejnych latach.

Jaki wino pijemy

Wśród win w Polsce największą popularnością cieszą się wina czerwone (około 32% sprzedaży w tej kategorii) przed winami białymi (około 26%), wermutami (około 17%), szampanami i winami musującymi (ok. 13%).

Przeciętnie wydajemy na butelkę wina pomiędzy 25 a 30 złotych. Wina kupujemy głównie w hipermarketach (46%), supermarketach (20%) i dyskontach spożywczych (15%). Znacznie rzadziej w wyspecjalizowanych sklepach, czy też w restauracjach.

Licząc wszystkie rodzaje win, najwięcej wina importujemy z Włoch; Następne miejsca to: Bułgaria, Hiszpania i Niemcy.

Co ciekawe, stosunkowo rzadko pijemy wino do posiłków. Taki rodzaj konsumpcji deklaruje tylko co czwarta osoba spożywająca wino. Znacznie popularniejsze jest spożywanie wina poza posiłkami, jako samodzielny napój.

Analitycy twierdzą, że coraz częściej Polacy będą szli w stronę win droższych niż konsumowane dotychczas i będą zwracali coraz większa uwagę na jakość.

Na co zwracać uwagę kupując wino

Poniżej kilka rad, na co zwracać uwagę przy zakupie wina i jakimi zasadami się kierować przy jego wyborze:

  • Twoje preferencje: miej jasność co do swoich gustów i preferencji. Pojęcie ‘’dobre wino’’ nie jest pojęciem uniwersalnym. Każdy lubi coś innego.
  • Przeznaczenie: rodzaj wina jakie kupisz będzie zależał od tego czy będzie od podawane do posiłku czy też niezależnie. Jeśli do posiłku, to jakiego. Poniżej znajdziesz kilka podstawowych zasad, jeśli chodzi o dobór rodzaju wina do posiłków.
  • Cena: bardzo często wybieramy wino według ceny. To błąd! Nie ma bezwzględnej zasady, że im wino droższe tym lepsze. Na cenę wpływa wiele różnych czynników, nie związanych z walorami smakowymi, takich jak:
    – wielkość producenta,
    – marka,
    – kraj pochodzenia.
  • Traktuj cenę jako istotną informację, ale nie jako główny wyznacznik przy zakupie.
  • Kraj pochodzenia: Bardzo dobrą relację jakości do ceny można znaleźć przy winach z: Chile, Argentyny, RPA czy Australii. Szukając wśród tych krajów pochodzenia najłatwiej znaleźć bardzo dobre wino w przystępnej cenie. Klimat w tych krajach sprzyja uprawie winogron, i osiąganiu zawsze dobrych zbiorów.
  • Szczep winogron: to kwestia preferencji. Próbuj różnych rodzajów win, żeby lepiej poznać swoje upodobania. Czytaj i dokształcaj się, aby mieć choćby podstawową wiedzę o winach.
    Ważne aby kupować wina, które posiadają informację o szczepie winogron na etykiecie. Brak tej informacji świadczy o raczej kiepskiej jakości trunku, przygotowanego zapewne z mieszanki różnych odmian winogron.
  • Rocznik: warto zwrócić uwagę na rocznik, choć nie należy traktować tego jako informację kluczową. Przy winach z krajów Nowego Świata (np. Chile lub Argentyna), rocznik jest mniej istotny, gdyż korzystne warunki klimatyczne i dużo słońca w tych krajach to standard. W przypadku win Europejskich ciężej mieć pełną wiedzę na temat nasłonecznienia i warunków klimatycznych w danym roku. Zwróć uwagę na fakt, że dobre wino powinni mieć co najmniej 2-3 lata od daty produkcji.
  • Miejsce butelkowania: warto zwrócić uwagę na etykiecie, czy miejsce butelkowania jest to samo co miejsce pochodzenia wina. Jeśli by tak nie było, możemy spodziewać się gorszej jakości trunku, jako że wino nie lubi transportu.
  • Informacje na etykiecie: dobre wino zawsze będzie miało na etykiecie informacje o kraju pochodzenia, szczepie winogron, miejscu butelkowania, roczniku. Staraj się unikać win, które nie mają na etykiecie którejś z powyższych informacji.

Dobre wino można znaleźć już za 25-30 złotych, jeśli dokona się właściwego wyboru, trzymając się powyższych kryteriów.

Nie bój się eksperymentować i próbować – tylko tak możesz stać się ekspertem i dobrze poznać swoje preferencje. Miej też na uwadze upodobania osób, z którymi będziesz wino pił, a także okazję i okoliczności. Zawsze zastanów się czy będziesz podawać wino do posiłku, jeśli tak to do jakiego.

Wina do posiłków: kilka podstawowych zasad

Wybór wina często zależał będzie od posiłku z jakim je podamy.
To ważne aby napój dobrze komponował się ze spożywanym daniem. Pomoże to podkreślić smak potrawy, a także nadać wartości dobrze dobranemu napojowi.

Poniżej kilka podstawowych zasad, którymi należy się kierować.

  • Wino czerwone podajemy do mięs,
  • Wino białe podajemy do ryb, owoców morza, warzyw i drobiu,
  • Wina słodkie i półsłodkie do deserów. Mogą być to wina białe lub czerwone.