Polacy na rowery!

Jak okazuje się, najpopularniejszym sportem wśród aktywnych fizycznie Polaków jest jazda na rowerze – aż 60 procent ankietowanych przez OBOP TNS deklaruje swoje zamiłowanie do dwóch kółek. Większość z tych osób, jeździ rekreacyjnie, ale są też tacy, którzy przemieszczją się na rowerze do pracy, szkoły i na zakupy.

W rowerowej produkcji wyprzedziliśmy Holandię

Oprócz tego, że rowerowy rynek w Polsce rośnie możemy się pochwalić trzecim miejscem w produkcji rowerów w Europie. Według szacunków największych krajowych producentów w 2014 r. wyprodukowano w Polsce 990 tys. rowerów, czyli o 16 proc. więcej niż w 2013 r.

Rokujące dane odnośnie sprzedaży rowerów podaje DGP (Dziennik Gazeta Prawna). W ubiegłym roku nabyto 1,2 mln rowerów, to aż o około 15 procent więcej niż rok wcześniej. Świadczy to o tym, ze rynek jednośladów nieprzerwanie rośnie.

Z kolei według raportu Colibi European Bicycle Market w 2013 roku Polska była trzecim producentem rowerów w Europie z wynikiem 849 tys. sztuk, co zapewnił jej ponad 8% udziału w rynku. Na pierwszym miejscu znaleźli się Włosi – 23% i na drugim Niemcy – 19%.

Kto w Polsce korzysta z rowerów?

Według badań przeprowadzonych przez CBOS na rowerze jeździ 70 procent Polaków i głównie na zasadzie jazdy rekreacyjnej. Dla jednej trzeciej ankietowanych rower jest spostrzegany jako narzędzie do ćwiczeń zapewniających utrzymanie dobrej kondycji i zdrowia fizycznego stąd zapewne najwięcej jeździ na rowerach kobiet, głównie w miasteczkach i na wsiach.

  • 35 procent Polaków jeździ okazjonalnie
  • 22 procent systematycznie
  • 13 procent rzadko
  • Co trzeci dorosły Polak nie korzysta z roweru w ogóle.

Nie powinno być dla nas zaskoczeniem to, że w większości przypadków amatorami korzystającymi z rowerów są osoby młode, z czego 5 procent z nich uprawia jazdę wyczynową.

Obecna sytuacja i rokowania dla rowerzystów w Polsce

Wiele czynników wskazuje na polepszenie się sytuacji rowerzystów w mieście i w przyszłości na wzrost aktywności i nowych amatorów tego sportu.

Nowe ścieżki rowerowe. Kiedyś w przekonaniu urzędników miejsce rowerów było na wsi. Dzisiaj miasta chcąc być na czasie i przekonać do siebie mieszkańców budują coraz więcej ścieżek rowerowych.

    • W Warszawie miłośnicy dwóch kół mają do dyspozycji aż 300 km dróg rowerowych.
    • We Wrocławiu 205 km,
    • w Krakowie 145,
    • w Gdańsku 129,
    • w Poznaniu 120.

Ponadto wprowadzane się ułatwienia, zapewniające większe bezpieczeństwo rowerzystom:

  • Śluzy rowerowe – czyli oznaczony fragment jezdni na wlocie skrzyżowania, zajmujący całą jej szerokość. Na śluzę nie mogą wjeżdżać samochody zatrzymujące się przed sygnalizatorem – jest przeznaczona dla rowerzystów, którzy dzięki niej są lepiej widoczni i mogą bezpiecznie rozpocząć dalszą jazdę na wprost (po zmianie świateł) lub zmienić jej kierunek.
  • Kontrapasy rowerowe – są wydzielonym fragmentem na drogach, które są jednokierunkowe dla samochodów, ale rowerzyści mogą jechać w obu kierunkach.
  • Pasy rowerowe – czyli jednokierunkowe pasy ruchu o szerokości co najmniej 1,5 m, które są wyznaczone w ramach jezdni (w przeciwieństwie do dróg rowerowych, które zwykle graniczą z chodnikami).
  • Szeroki dostęp do tanich sklepów sportowych. Na osiedlach w większych miastach pojawiły się sieciowe sklepy z atrakcyjną oferta sprzętu sportowego i ubrań, zachęcając do uprawiania sportu na co dzień. W jednym miejscu możemy zakupić rower dla dzieci, rodziców i krzesełka dla najmłodszych członków rodziny, a do tego każdego wyposażyć w kask i rowerowe akcesoria.
  • Moda na bycie eko. To nie tylko spożywanie ekologicznych produktów i segregowanie śmieci. To jest już styl życia. Wszystko, co zgodne z naturą i ekologiczne jest jak najbardziej „cool”. Rower nie zanieczyszcza środowiska i pozwala żyć w zgodzie ze środowiskiem.
  • Oszczędzamy. Rosnące koszty utrzymania auta zachęcają do przemieszczania się na rowerach, zaoszczędzimy także na biletach autobusowych.
  • Osiągnięcia polskich sportowców także przyczyniły się do wzrostu popularności tego sportu.
  • Miejskie wypożyczalnie rowerów. W stolicy można już korzystać z Veturilo (nazwa pochodzi z języka esperanto i oznacza „pojazd, środek transportu”) – systemu bezobsługowych wypożyczalni rowerów. Na ulicach w centrum Warszawy, na Ursynowie i na Bielanach pojawiło się 55 stacji, w których dostępnych jest 1000 rowerów.

Biorąc pod uwagę tendencje do budowania dróg rowerowych i coraz większą troskę o bezpieczeństwo rowerzystów w miastach a także pobudki czysto ekonomiczne użytkowników rowerów, coraz więcej Polaków będzie korzystało z rowerów nie tylko rekreacyjnie, ale też jako środek komunikacji.

Jaki rower wybrać do jazdy po mieście?

Rowery miejskie służą, zgodnie z nazwą, przede wszystkim do przemieszczania się po drogach rowerowych i ulicach, są zaprojektowane z myślą o wygodzie prowadzącego. Przy wyborze takiego roweru warto zwrócić uwagę na to, czy ma wygodne siedzisko i wybrać odpowiedni rodzaj ramy – na pewno dla kobiet będą wygodniejsze damki. Warto tez wyposażyć go w dzwonek, by ostrzegać zagapionych pieszych i lampki w celu zwiększenia widoczności na ulicy ale i także nas samych.

Najprostszy rower możemy kupić już za 250 zł, ale jest też mnóstwo propozycji dla wielbicieli design’u, gdzie ceny zaczynają się od przeszło 2 000 zł. Wiele światowych marek samochodowych wyprodukowało swoje ekskluzywne rowery, i tak na przykład Specialized McLaren Venge wylansował najlżejszy i najszybszy rower świata, który kosztuje bagatela 12 tysięcy funtów.W zakupie takiego kaprysu może pomóc Ci szybka pożyczka.

Jeśli chcesz wydać jak najmniej i kupić rower dobrej marki alternatywnym rozwiązaniem będzie rower używany. W internecie są tysiące ogłoszeń dotyczących rowerów z drugiej ręki.

Jak argumentują Polacy wybór roweru jako środka transportu:

  • jeździ się szybciej i wygodniej niż innymi środkami komunikacji ( 49% ).
  • Jazda rowerem jest po prostu tańsza ( 41% ).
  • W ten sposób dbasz o swoje zdrowie ( 34%) .
  • 19 proc. praktycznie nie ma innej możliwości (są to najczęściej mieszkańcy wsi).
  • 18 proc. wybiera rower, bo nie szkodzi on środowisku.

A co zrobić zimą?

Przesiąść się na rower spinningowy. Treningi spiningowe słyną z tego, że w trakcie jednej sesji można zgubić nawet 1000 kalorii na godzinę. Jest to trening ogólnorozwojowy, polecany osobom, które mają problem ze stawami i z nadwagą.Zajęcia odbywają się w grupie, pod okiem instruktora. Dynamiczna muzyka, zmieniająca się intensywność „trasy” w trakcie treningu i doping trenera sprawiają, że zajęcia są energiczne i satysfakcjonujące.

Niezaprzeczalną zaletą jest spiningu jest:

  • kontynuacja jazdy na rowerze gdy nie sprzyja pogoda,
  • modelowanie sylwetki
  • dynamizm zajęć
  • poprawa wydolności krążenia
  • wzmocnienie układu krążenia.