Polscy internauci kochają zakupy online! E-commerce rośnie jak na drożdżach - Monedo blog

Polscy internauci kochają zakupy online! E-commerce rośnie jak na drożdżach

Polska zajmuje 28. miejsce wśród najbardziej rozwiniętych rynków handlu internetowego na świecie. Według raportu Cushman & Wakefield wyprzedzamy takie kraje jak Czechy czy Hiszpania.

Szybki wzrost e-commerce w Polsce

E-commerce

Jeszcze kilka lat temu handel internetowy w Polsce odgrywał małą rolę. Obecnie Rynek e-commerce ma najszybszą dynamikę wzrostu w całej Unii Europejskiej. Według PBI (Polskiego Badania Internetu), w 2010 roku udział e-commerce w handlu detalicznym wyniósł 2,5 procent. Dwa lata później wskaźnik ten osiągnął 4,7 procent. Obecnie udział handlu internetowego w PKB wynosi około 6 % . Dla porównania w krajach G7 i BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny) ten odsetek waha się od 0,8 do 6,3 proc.
Jak podaje raport Gemius – Polscy internauci kochają zakupy online – aż 78% z nich regularnie odwiedza strony z e-commerce : sklepy internetowe, aukcje, strony porównujące ceny etc. W porównaniu z innymi krajami Europy środkowo – wschodniej 72% internautów robi zakupy w sieci na Węgrzech, 60% w Czechach i 52% na Słowacji . Dane te nie pozostawiają żadnych wątpliwości, polski e-commerce rozwija się szybko. I to nie koniec – eksperci rynku przewidują, że boom w e-commerce jest jeszcze przed nami. To sprawia, że Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla inwestorów zagranicznych.

Korzyści płynące z zakupów online

 

W Polsce istnieje 19,5 mln internautów, z których 72 % robi zakupy w internecie. Zwolennicy zakupów w internecie szczególnie doceniają:

  • Możliwość zrobienia zakupów o każdej porze ( 62% badanych )
  • Dostawę bezpośrednio do domu ( 57% )
  • Niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych ( 57% )
  • Oszczędność czasu ( 51% )
  • Możliwość porównania cen i wybrania najkorzystniejszej ( 41% )

Źródło: Izba Gospodarki Elektronicznej, e-Commerce Polska

Co najchętniej kupujemy w internecie?

Najwięcej zakupów w internecie robią kobiety ( aż 53 % ) w wieku od 25 – 34 lat. Najczęściej kupują odzież i akcesoria, dalej media ( książki, płyty i filmy ) i bilety do kina, teatr etc. Natomiast mężczyźni najchętniej w internecie zaopatrują się w sprzęt elektryczny, głównie domowy. Potem podobnie jak kobiety kupują książki, muzykę, filmy i bilety.

Jak pokazują wyniki, ponad 70 proc. badanych deklaruje, że robi zakupy online. Internauci najczęściej kupują w sieci:

  1. Książki, płyty i filmy (51 proc.). Najchętniej robimy zakupy w: com, merlin.pl, matras.pl, gandalf.com.pl, audioteka.pl. W tej branży największą sprzedaż firmy odnotowują w okresie świąt Bożego Narodzenia i namniejszą w lipcu.
  2. Sprzęt RTV i AGD (37 proc.) Ta kategoria jest zdominowana przez stabilną grupę marek, które są w większości zakorzenionych w trybie offline na terenie kraju. Największa sieć sklepów to Euro (com.pl), która posiada 216 sklepów.
    Największe sklepy online: euro.com.pl, mediamarkt.pl, agito.pl, mediaexpert.pl, saturn.pl, komputronik.pl, oleole.pl, morele.net, electro.pl i neonet.pl.
  3. Odzież, biżuteria i dodatki (36 proc.)
  4. Artykuły dla kolekcjonerów (9 proc.)
  5. Chemia gospodarcza (9 proc.)
  6. Zakupy spożywcze. Coraz więcej Polaków dokonuje przez internet zakupów spożywczych. Zaopatrywanie lodówki online wiąże się z dużą wygodą szczególnie dla mężczyzn, którzy w większości nie lubią robić zakupów i dla młodych matek, które w ten sposób nie tracą czasu o dostają zakupy pod drzwi. Najczęściej wybierane są znane sklepy sieciowe, które darzą większym zaufaniem jeśli chodzi o świeże produkty.
  7. Gadżety. Choć w Polsce to jeszcze sektor niżowy w porównaniu do reszty branż rynku internetowego, na Zachodzie to poważna gałąź gospodarki. Duże pieniądze na sprzedaży gadżetów zarabijaą kluby piłkarskie. Na przykład najlepsze europejskie drużyny sprzedają ponad milion koszulek rocznie. “Puls Biznesu” poinformował, że na internetowej sprzedaży gadżetów zaczynają zyskiwać niektóre muzea, w tym Muzeum Powstania Warszawskiego, które w ubiegłym roku na e-sklepie zarobiło 37 tysięcy złotych. Do kupienia są przeważnie książki, tymczasem zagraniczne placówki sprzedają na przykład w internecie ubrania z nadrukowanymi dziełami sztuki, zestawy prezentowe powiązane z wystawami czy miniatury i reprodukcje eksponatów.

 

10 najpopularniejszych sklepów internetowych

  • allegro.pl – największa platforma transakcyjna on-line w Polsce, ma aż 12 415 993 użytkowników
  • ceneo.pl – strona porównująca ceny w sklepach internetowych z 5 791 824 użytkowników
  • zalando.pl – sklep odzieżowy, skupiający znane marki odzieżowe, posiada aż 2 398 928 klientów
  • skapiec.pl – porównywarka cen, z której korzysta 2 080 166 osób
  • okazje.info.pl – kolejna porównywarka cen, skupia aż 1 961 291 użytkowników
  • groupon.pl – serwis zakupowy z cenowymi ofertami, z którego korzysta 1 858 806 osób
  • euro.com.pl – sklep ze sprzętem AGD i RTV, ma już 1 824 977 użytkowników.
  • empik.com – sprzedaje multimedia, książki, muzykę i gry. Posiada aż 1 798 460 stałych użytkowników
  • doz.pl – apteka online, z której korzysta 1 588 116 osób
  • domodi.pl – sklep z odzieżą, posiada 1 555 075 użytkowników.

Ufamy polskim firmom

mapa polski

Polacy zaopatrujący się w produkty w internecie są wierni lokalnemu e-commerce: aż 45% wszystkich użytkowników internetu, dokonuje zakupów na polskich stronach internetowych. Tylko 13% klientów kupuje na stronach zagranicznych.

Zakupowa mapa polski

Firma Allegro sporządziła mapę zakupową Polski. Okazało się, że preferencje internautów różnią sie w poszczególnych województwach! I tak na przykład w województwie pomorskim najczęściej kupowane są gry, w województwie warmińsko-mazurskim sprzęt sportowy, w mazowieckim komputery, a w wielkopolskim sprzęt Dj-ski.

Na co wydajemy najwięcej pieniędzy w internecie?

Aż 27% polskich e-konsumentów deklaruje, że zamierza zwiększyć kwoty przeznaczane na zakupy w sieci. Prawie połowa dodaje, że pozostaną one na tym samym poziomie co obecnie. Jak wynika z danych e-Commerce Europe, statystyczny użytkownik internetu w Polsce wydaje w sieci 550 euro, czyli ok. 2200 złotych, rocznie. Gemius sprawdził, na co konkretnie przeznaczane są te pieniądze. Okazuje się, że najwięcej polscy e-konsumenci przeznaczają na artykuły wyposażania wnętrz oraz sprzęt audio-video. Na kolejnych miejscach znalazły się meble i artykuły dekoracyjne. Na ubrania i obuwie przeciętny internauta przeznacza 22 euro miesięcznie.

Wysoka pozycja Polski na rynku e-commerce na tle innych krajów

Polska zajmuje na świecie 28 miejsce pod względem najbardziej rozwiniętych rynków handlu internetowego. Osiągnęlibyśmy jeszcze wyższą pozycję, gdyby był większy dostęp do infrastruktury. Polska zajmuje dopiero 37. miejsce pod względem dostępności do internetu. Są regiony, gdzie internet, zwłaszcza ten szerokopasmowy wciąż jest niedostępny, na przykład na wschodzie kraju, na Mazurach. Polskę trudniej jest zaopatrzyć w infrastrukturę niż na przykład Czechy ze względu na małe zagęszczenie ludności.

A jak jest na świecie?

  • Najbardziej rozwiniętym rynkiem pod względem handlu internetowego jest Wielka Brytania.
  • Prawie jedna trzecia globalnej sprzedaży w internecie przypada na Stany Zjednoczone, które są największym rynkiem internetowym na świecie.
  • Z kolei Chiny są największym rynkiem wschodzącym i najszybciej rozwijającym się.
  • Rosja i Malezja mają szanse zwiększyć udział w globalnej sprzedaży w sieci.

Rokowania na przyszłość

Już dziś ponad 80 procent Polaków mających internet, korzysta z serwisów e-commerce. Polski rynek handlu internetowego przeżywa prawdziwy boom. Nie umknęło to uwadze zagranicznych firm, które coraz częściej inwestują swój kapitał na polskim rynku internetowym.

Rynek e-commerce ma najszybszą dynamikę wzrostu w całej Unii Europejskiej. Eksperci Cushman & Wakefield podkreślają, że handel online przyczyni się do zmiany oblicza handlu detalicznego, przy czym w krajach wschodzących najbardziej dynamicznie będzie rozwijać się handel mobilny (m-commerce).