Jak zarabiać na swoim blogu?

Nie wystarczy założyć bloga, żeby zacząć zarabiać pieniądze. Trzeba poznać tajniki rządzące blogosferą i internetem w ogóle, poświęcić trochę czasu na wypromowanie swojego bloga w sieci i poznać kilka sposobów, dzięki którym można zarobić, posiadając swojego bloga.

Dobry bloger to bloger poczytny. Taki, którego blog odwiedzają codziennie rzesze czytelników, który ma stałych i wiernych odbiorców, prężną grupę fanów w kanałach społecznościowych. Dlatego podstawowym warunkiem zarabiania na blogu jest tworzenie ciekawych i wartościowych treści. Jeśli ich zabraknie, blog nie zgromadzi dużej grupy czytelników, a brak czytelników automatycznie przełoży się na brak potencjalnych reklamodawców. Dlatego zakładanie bloga tylko dla zarobku mija się z celem, prawdopodobnie nic z tego nie będzie. Blog powinien być tworzony z pasją, zacięciem. Najlepiej, jeśli jest to hobby, które przynosi dochody. Nie ma nic gorszego, niż brak autentyczności w tym, co się robi. Internauci błyskawicznie wychwycą każdy fałsz i blog zostanie skazany na zapomnienie. Warto poświęcić trochę czasu na stworzenie i wypromowanie bloga, zebranie dużego grona czytelników, a dopiero potem pomyśleć o zarabianiu.

A zarobić można na kilka sposobów:

  1. Artykuły sponsorowane

    blogerPisane na zamówienie i zgodnie z wytycznymi reklamodawcy. Jednym z warunków jest zazwyczaj link do strony zleceniodawcy. Może to być sklep, strona oferująca usługi, a nawet inny blog. Ceny artykułów sponsorowanych są bardzo różne, zależą przede wszystkim od ilości czytelników, jaką może pochwalić się bloger. Tego rodzaju współpraca ma na ogół charakter jednorazowy.

  2. Programy afilacyjne

    Bardzo lubiana przez blogerów forma współpracy zapewniająca tak zwany pasywny dochód. W różnych miejscach bloga umieszcza się tzw. linki afilacyjne do sklepów, a nawet konkretnych produktów w tych sklepach. Bloger dostaje prowizję za każdym razem, gdy ktoś kliknie w taki link i dokona zakupu. Ta forma współpracy sprawdza się w przypadku blogerów o ugruntowanej opinii, którym społeczność ufa i wie, że jeśli coś polecają, to nie tylko dlatego, że mogą na tym zarobić.

  3. Wynajem powierzchni reklamowej, czyli tradycyjne banery

    Ich cena najczęściej zależy nie tylko od kondycji bloga, ale także od wielkości samego baneru, oraz tego, gdzie będzie wyświetlany. Najdroższe są banery w górnej części strony głównej, za baner umieszczony pod konkretnym wpisem bloger zgarnie niższą kwotę.

  4. Artykuły gościnne

    To teksty dostarczone przez samego reklamodawcę lub obsługującą go agencję. Bloger musi taki tekst po prostu opublikować. Wydaje się, że to łatwe i szybkie pieniądze, a więc i pokusa wypróbowania tego rodzaju współpracy może być spora. Jednak przed opublikowaniem warto sprawdzić, czy tekst wpasowuje się stylistyką w formułę bloga i czy będzie interesujący dla czytelników.

  5. Konkursy

    To bardzo przyjemna, choć dość pracochłonna forma współpracy, ale i zarobek jest większy niż przy artykułach gościnnych i sponsorowanych. Do obowiązków blogera należy zorganizowanie i przeprowadzenie konkursu, często także wypromowanie go w mediach społecznościowych. Reklamodawca bierze na siebie obowiązek zasponsorowania nagród i wysłania ich do zwycięzców. Konkursy zazwyczaj przyciągają spore grono zainteresowanych, dla blogera jest to także okazja do pozyskania nowych czytelników.

  6. Sprzedaż artykułów sygnowanych własną marką

    To dobry sposób na zarobek dla blogerów o ugruntowanej pozycji w blogosferze i mających naprawdę duże grono wiernych fanów. Sprzedawać można praktycznie wszystko – kubki, długopisy, kalendarze, koszulki, magnesy na lodówkę. Niektórzy blogerzy zarabiają na pisaniu i sprzedawaniu książek.

  7. Współpraca z konkretną, dużą marką

    To marzenie każdego blogera. I to nie tylko dlatego, że możliwość pochwalenia się taką współpracą to dla blogera powód do dumy. Nie ukrywajmy, tu mogą czaić się duże pieniądze. Na taką współpracę mogą liczyć tylko naprawdę poczytne blogi, dlatego warto się postarać o stworzenie takowego. W ramach takiej współpracy na ogół trzeba napisać kilka lub kilkanaście artykułów sponsorowanych, recenzji produktów dostarczonych przez reklamodawcę, umieścić w widocznym miejscu informację o współpracy. Szczegóły zawsze zależą od konkretnej marki i tego, co oferuje swoim klientom.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: „Ile można zarobić na blogu?” Ceny za poszczególne usługi ustalane są indywidualnie. Duży wpływ na tę wycenę ma ilość użytkowników odwiedzających bloga co miesiąc, jakość tekstów, spójna tematyka bloga, oraz jego ogólny wygląd. Dlatego, zanim bloger zacznie myśleć o zarabianiu na blogu, powinien postarać się, by jego strona była atrakcyjna w oczach potencjalnych reklamodawców.