Franczyza – czy to dobry sposób na otwarcie biznesu?

Popularność franczyz w ostatniej dekadzie zdecydowanie wzrosła, ale czy jest to naprawdę tak dobry pomysł na biznes, jak się to zwykle przedstawia? Jak zwykle w podobnych przypadkach odpowiedź powinna brzmieć: „to zależy”.

Czym jest franczyza i jak działa?

Franczyza to forma propagacji pomysłu na biznes. Ta strategia rynkowa polega na skodyfikowaniu zasad prowadzenia działalności i sprzedaży know-how niezależnym podmiotom. Mówiąc prościej, jeśli zakładasz firmę, wykupując prawo do otwarcia punktu franczyzowego, to prowadzisz działalność na własny rachunek, ale „instrukcję” działania masz w pakiecie startowym. Taki model twórcy sieci franczyzowej pozwala minimalizować ryzyko związane z prowadzeniem działalności, a nabywcy licencji ma co do zasady pozwolić wystartować z większym impetem.

Jak w praktyce wygląda założenie biznesu franczyzowego?

Od strony formalnej w różnych sieciach franczyzowych rozpoczęcie działalności może być mniej lub bardziej skomplikowane, natomiast warto skupić się na aspektach praktycznych. Otwarcie biznesu bazującego na franczyzie wymaga spełnienia kilku warunków:

  • musisz mieć własną działalność. Zwykle forma prawna nie ma tutaj znaczenia, podobnie jak ilość wcześniej podanych już kodów PKD. To znaczy, że franczyza nie musi być ani jedyną, ani nawet najważniejszą częścią działalności prowadzonej w ramach tej samej firmy;
  • trzeba uzgodnić warunki prowadzenia franczyzy. W przypadku salonu lub sklepu będzie to konieczność działania w lokalizacji zgodnej z oczekiwaniami franczyzodawcy, a w innych typach działalności na przykład znalezienia miejsca w odpowiednio prestiżowej dzielnicy czy choćby w mieście o określonej liczbie ludności. Te warunki w całości określa twórca biznesowego know-how;
  • musisz zapewnić opłacenie licencji. Dawniej w każdej sieci franczyzowej potrzebny był wkład własny. Dziś często jego wysokość może zostać ograniczona, czy raczej – by wyrazić rzecz trafniej – wkład własny może rozłożyć na raty i pokryć przynajmniej jego część z wypracowywanych zysków. Pamiętaj jednak, że dotyczy to opłat wstępnych, a opłaty miesięczne za korzystanie choćby ze znaków towarowych to już zupełnie inna kwestia.

Wady i zalety franczyzy

Franczyza, jak zresztą każda forma działalności, ma wady i zalety. W tym przypadku warto jednak też zwrócić uwagę na te kwestie, które trudno jest jednoznacznie ocenić.

Wady franczyzy

Franczyza nie pozwala na budowanie rozpoznawalności własnej marki. Jeśli chodzi o wizerunek, cały wysiłek wkłada się w pomysł kogoś innego. Dla wielu osób jest to dość poważny minus.
Otwarcie biznesu bazującego na franczyzie wymaga spełnienia szeregu warunków wstępnych, co może być trudne albo wręcz niemożliwe. Co więcej, musisz mieć świadomość, że czasem z przyczyn niezależnych możesz przestać spełniać te warunki i wtedy prowadzenie biznesu może (choć nie musi) stać się bardziej skomplikowane.
Franczyza generuje stałe miesięczne koszty w dość dużej wysokości, więc przy nieodpowiednio dobranym modelu biznesowym może pojawić się problem z utrzymaniem płynności. Co więcej, w wielu franczyzach cena licencji co jakiś czas dość wyraźnie rośnie.
W zależności od tego, jak sformułowane są konkretne warunki umowy franczyzy, może się okazać, że nie masz nad firmą tak dużej kontroli, jak ci się wydaje. Ograniczona jest na przykład możliwość rabatowania klientów albo wpływania na dostępny asortyment. Musisz mieć świadomość, że gotowe know-how franczyzy, jeśli jest niedoskonałe, będzie często musiało takie pozostać, dopóki właściciel marki nie zdecyduje się na wprowadzenie ogólnych zmian.

Zalety założenia franczyzy

Franczyza w większości przypadków ma tak sformułowane warunki wstępne, że bez dodatkowego wysiłku pozwala zarobić określone minimum. To wypadkowa wymuszonej lokalizacji, narzuconego asortymentu czy sposobu obsługi. Projekt może być niedoskonały, ale w zdecydowanej większości przypadków będzie działał wystarczająco dobrze.
Franczyza zwalnia cię z konieczności żmudnego i niełatwego badania rynku czy tworzenia własnej strategii. Najważniejsze elementy zawarte są w warunkach współpracy i dzięki temu można poświęcić więcej energii wypracowywaniu dochodów, a nie działaniom pomocniczym.
Bardzo często sieci franczyzowe oferują franczyzobiorcom gwarantowane zyski (tak naprawdę pokrywają różnicę między kwotą gwarantowaną a wypracowanym samodzielnie zyskiem) lub dają preferencyjne warunki finansowania w pierwszym okresie działalności. Franczyzobiorcy mogą też liczyć na wsparcie księgowe czy prawne, a załatwienie takich spraw na samym początku może zdecydowanie pomóc w rozkręceniu firmy.

Na plus czy na minus?

Nie wszystko jest łatwe w ocenie: bo właściciel sklepu franczyzowego może w nim sprzedawać w niedzielę niehandlową. Ale z drugiej strony możesz łatwo wejść w agresywnie zadaniowy czas pracy i zgubić równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Społeczny odbiór niektórych franczyz też jest lokalnie zmienny i zdarza się, że w pewnym momencie twój biznes ucierpi rykoszetem od ciosów skierowanych w markę-matkę. Można też jednak na tym zyskać. Franczyza nie jest sama w sobie ani zła, ani dobra. Jeśli szukasz sposobu na łatwiejsze otwarcie biznesu i właśnie ta łatwość jest dla ciebie sprawą kluczową, to weź pod uwagę ten model działalności. Jeśli jednak zależy ci na maksymalnej kontroli, to prawdopodobnie nie jest to najlepsze rozwiązanie. Pamiętaj, żeby zawsze analizować każdy pomysł na biznes – również franczyzowy – pod kątem własnych oczekiwań i możliwości.

Pożyczka na wkład własny w biznes franczyzowy

Większość franczyz wymaga posiadania wkładu własnego. Jeśli chcesz założyć biznes oparty na franczyzie, ale nie masz wystarczającej ilości gotówki, to pomoże Ci szybka pożyczka od Monedo Now. Wystarczy złożyć wniosek przez naszą stronę internetową. Po wypełnieniu formularza, w ciągu kilku godzin, otrzymasz żądaną kwotę.