Co Polacy najczęściej kupują w sieci?

Polacy kupują w sieci – dużo, często i chętnie! To doskonałe rozwiązanie, bo zakupy online są często tańsze, mamy możliwość wyboru i nie musimy ruszać się z domu. Według raportu Gemius za 2016 rok, 48% osób mieszkających w Polsce kupiło coś przez Internet. Co wobec tego Polak lubi kupować online?

Najczęściej kupowane w sieci

Jak pokazuje raport PayU (2016), najchętniej przez Internet kupujemy odzież. To ciekawe zjawisko, bo oznacza przełamanie pewnego stereotypu. Polacy przestają się przejmować mierzeniem i oglądaniem ubrań przed zakupem, bo wiedzą, że z łatwością mogą odesłać towar do dostawcy, otrzymując zwrot pieniędzy lub wymianę produktu na inny.

Sprzedaż odzieży zwiększa się sukcesywnie, choć nie jest to jedyna kategoria, w której Polacy wydają swoje wirtualne pieniądze. Coraz częściej kupujemy również wycieczki, a branża turystyczna zaczyna bazować na sprzedaży online.

Zakupy online – tendencja wzrostowa

Co oprócz tego? Jak podaje szczegółowy raport „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska”, zaraz po odzieży, 72% badanych kupuje najchętniej akcesoria oraz dodatki, z kolei 68% osób biorących udział w ankiecie kupowało książki, płyty lub filmy. Aż 56% respondentów zadeklarowało kupno akcesoriów elektronicznych, takich, jak telefony, tablety oraz akcesoria GSM. Chętnie kupujemy również sprzęt RTV i AGD (55% respondentów).

Na szczyt rankingu wpływ ma nie tylko możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni, ale również darmowa wysyłka, co stanowi atrakcyjny rabat (koszty kuriera to nawet 20 zł. za jedną przesyłkę). Stajemy się konsumentami świadomymi swoich praw, także w wirtualnym świecie zakupów.

Jak kupują kobiety, a jak mężczyźni?

Oczywiście o tym, co kupujemy w sieci decydują nasze upodobania, ale nie tylko. Kobiety o wiele częściej i chętniej zamawiają online kosmetyki, biżuterię, obuwie, dodatki, a także książko lub filmy. Panowie z kolei stawiają na sprzęt elektroniczny, gadżety, oprogramowania, a nawet samochody! W sieci jesteśmy w stanie wydać każdą sumę, zwłaszcza kupując drogi sprzęt lub rezerwując wycieczki zagraniczne i bilety lotnicze.

Treści cyfrowe

Treści cyfrowe kupnaTo także bardzo mocna kategoria zakupów online. Jak podaje portal pomorska.pl, według raportu opracowanego na zlecenie Digital Virgo, 65% Polaków zakupiło w Internecie e-booka, dostęp do platformy VOD, muzykę online, bilety lub grę. W zakupach takich treści prym wiodą osoby do 24 roku życia, mieszkające zazwyczaj w mniejszych miastach.

Co Polacy kupują rzadziej?

Raport Gemius podaje, że około 41% osób biorących udział w ankietach kupuje artykuły dziecięce oraz zabawki, a zaledwie 37% osób nabywa online meble i akcesoria do wnętrza domu. Zaledwie 31% osób kupuje w Internecie środki farmaceutyczne. Niechętnie kupujemy w sieci produkty spożywcze, materiały do wykańczania wnętrz, ubezpieczenia i artykuły kolekcjonerskie.

Polacy kupują online w każdym wieku

Młodzi respondenci pomiędzy 25 a 34 rokiem życia najchętniej kupują odzież, książki, filmy oraz akcesoria elektroniczne. Z kolei rezerwowanie wycieczek i podróży za pomocą Internetu jest równie popularne w tej grupie wiekowej, jak i wśród osób powyżej 50-tego roku życia.

Jak pokazują raporty Gemius z ostatnich lat, polskie społeczeństwo nie zmienia swoich upodobań odnośnie kupowania w sieci. Jedynie, co się ulega zmianom, to częstotliwość zakupów online i coraz większe środki, jakie na to przeznaczamy. Według raportu „Newsweeka” z 2015 roku, miesięcznie wydajemy w sieci około 250 zł. Co miesiąc pieniądze regularnie wydawane są na ubrania, obuwie, książki oraz bilety.